5 powodów, dla których nie warto wdrażać CRM na własną rękę
System CRM to coś więcej niż tylko niezbędne narzędzie do efektywnej interakcji z klientami, partnerami i kontrahentami. To ważny element konkurencyjności. Jeśli konkurenci mają kompetentnie zautomatyzowane procesy biznesowe, a ty nie, zawsze będziesz o krok lub kilka kroków w tyle, ale problemy związane z tym, jak zmniejszyć zasoby czasu na wykonanie określonych zadań, jak zoptymalizować pracę z transakcjami, leadami, płatnościami, organizacją centrum kontaktowego, w większości przypadków będą dla ciebie nadal aktualne.
Ale sam zakup gotowego „pudełka” jednego z popularnych CRM lub subskrypcja jego wersji „w chmurze” również nie jest odpowiedzią. Ważne jest, aby jasno zrozumieć, dlaczego system jest wdrażany, a sam proces wdrażania powinien opierać się na danych z dokładnej analizy biznesowej. Jeśli nie pracowałeś z opisem procesów biznesowych, analityką biznesową, trudno będzie zrobić to samemu. Należy jednak zachować ostrożność przy samodzielnym wdrażaniu CRM z 5 powodów, na których się skupimy.
Powód 1: Automatyzacja dla samej automatyzacji
Tak więc, powód 1 - nie rozumiesz, co musisz zautomatyzować, nie wiesz, jak modelować idealny model, automatyzacja odbywa się wyłącznie ze względu na automatyzację.
Dlaczego tak się dzieje?
W większości przypadków cel jest bardzo abstrakcyjny. Nie ma wyznaczania celów SMART.
Często nie jest brany pod uwagę cały proces pracy, ale tylko niektóre jego fragmenty. Często firma opisuje lejek sprzedaży wystarczająco szczegółowo, ale na przykład nie bierze pod uwagę interakcji działów i poszczególnych grup pracowników w nich.
Jak można to poprawić?
- Ważne jest, aby być jak najbardziej konkretnym i zmiennym: w liczbach, a nie w oparciu o intuicję.
- Ważna jest mapa drogowa - jasny plan działania.
- Należy opisać zarówno poszczególne operacje, jak i złożone procesy. Jednocześnie należy podkreślić kolejność działań i rolę poszczególnych uczestników.
Powód 2. Wygórowane oczekiwania wobec CRM
Na początku pojawia się euforia „Mam CRM, który wszystko rozwiąże”, ale szybko przychodzi świadomość: „To nie jest gotowe rozwiązanie! System sam w sobie łatwo i szybko nie rozwiąże wszystkich problemów biznesowych. Okazuje się, że nie jest to jednorazowe wydarzenie, po którym nie będą potrzebne dalsze wysiłki”.
Stopniowo pojawia się świadomość, że nie wystarczy tylko zainstalować system CRM, nie przyniesie on automatycznie rezultatów. Oprócz zakupu produktu ważne są min:
- dostosowanie procesów biznesowych,
- szkolenie pracowników,
- dostosowanie CRM zgodnie z celami firmy, które zostały już wspomniane powyżej.
Powód 3. Strata czasu
SRM jest kupowany i wdrażany, aby zaoszczędzić czas, ale ostatecznie, gdy wdrażasz system samodzielnie, dużo czasu jest marnowane.
Co jest temu winne?
- Brak doświadczenia i wiedzy, a w konsekwencji - wybór nieodpowiednich modułów funkcjonalnych, tworzenie niezoptymalizowanych powiązań zamiast prostszych rozwiązań.
- Brak jasnego planu i strategii. Zamiast je budować, tak naprawdę szkoli się z cech, funkcjonalności. Odwraca to uwagę bezpośrednio od budowania strategii, czas jest rozciągnięty na podejmowanie konkretnych decyzji i dostosowanie infrastruktury stworzonej za pomocą CRM do wymaganych procesów biznesowych.
- Niesystematyczne podejście. Jedną rzeczą jest, gdy CRM jest wdrażany przez doświadczonych integratorów, którzy udoskonalili poszczególne kroki, a inną, gdy wdrożenie i dostosowanie jest chaotyczne.
Powód 4. Nieprawidłowy wybór taryfy
Ten problem można wyrazić na różne sposoby.
Pierwsza opcja - kupujesz najdroższą taryfę i przepłacasz za niepotrzebne, zbędne, przydatne dla innych uczestników rynku, ale nie dla Ciebie funkcjonalności.
Wydawać by się mogło, że nic katastrofalnego się nie dzieje. W rzeczywistości tak nie jest. Nie wykorzystujesz połowy, a może nawet więcej funkcji, ale faktycznie za nie przepłacasz. O jakiej racjonalności (w imię której i o wdrożeniu CRM można mówić)?
Jeśli wdrażasz system z pomocą doświadczonego integratora, nie dojdzie do tego przynajmniej dlatego, że u podstaw będzie jasne, że dla twojego rodzaju działalności, liczby pracowników, dodatkowa funkcjonalność - nadwyżka. Tak, są sytuacje, w których taka funkcjonalność jest potrzebna z wyprzedzeniem. Ale są to osobne historie, gdy firma planuje wkrótce zwiększyć skalę, a ten okres nastąpi przed okresem potrzeby przedłużenia licencji.
Druga opcja jest odwrotna: wybór najtańszej (a czasem darmowej) taryfy z minimalną funkcjonalnością.Wydawać by się mogło, że początkowo wszystko robione jest z myślą o oszczędnościach, jednak w ostatecznym rozrachunku traci się czas, a nawet pieniądze, gdyż korzystaniu z CRM towarzyszą ciągłe bariery. W rezultacie, aby je pokonać, stosuje się obejścia - na przykład integracje z innymi modułami - nie zawsze poprawnie kompatybilnymi z CRM. Trzeba poświęcać czas i wprowadzać ulepszenia, ale można było rozwiązać wszystko znacznie prościej - nie bądź skąpy od samego początku i wybierz optymalną taryfę, która spełnia Twoje cele i potrzeby.
Powód 5. Opór przed zmianą
I nie chodzi nawet o to, że pracownicy mogą opierać się wprowadzeniu nowego systemu. Kwestię akceptacji innowacji w firmie przez personel można po prostu rozwiązać poprzez szkolenia.
Rzecz w czym innym: wdrażając CRM na własną rękę, intuicyjnie dopasowujemy nowe narzędzie do posiadanej od lat infrastruktury.
Adaptacja jest konieczna, ale nie powinna przeszkadzać w otwieraniu nowych możliwości. I właśnie w tym miejscu cenna jest świeża perspektywa i rekomendacje strony trzeciej - w tym przypadku bezstronnego integratora CRM.