Automatyzacja procesów w dziale sprzedaży



Każdego dnia specjaliści ds. sprzedaży komunikują się z dużą liczbą obecnych i potencjalnych klientów, radzą sobie z poważnymi, a czasami i lawinowo rosnącymi ilościami informacji. Aby uczynić ten proces bardziej produktywnym, wydajnym i jednocześnie mniej rutynowym, warto zautomatyzować pracę działu sprzedaży.

Automatyzacja procesów biznesowych działu sprzedaży jest ważna nie tylko dla typizacji i przyspieszenia standardowych procesów, ale także dla zmniejszenia ryzyka błędów i wzmocnienia kontroli, aby proces pracy z leadami, transakcjami, dokumentami był wygodny.

Aby jednak automatyzacja odniosła sukces, a nie została przeprowadzona formalnie (automatyzacja tylko dla widoku), ważne jest, aby jasno odpowiedzieć na pytania, jakie nadzieje z nią wiążesz, jakie cele chcesz osiągnąć. I właśnie na tej podstawie wybierane są konkretne narzędzia i programy do automatyzacji działu sprzedaży. 

Programy
Istnieją 3 grupy programów, których działy sprzedaży używają do automatyzacji:

 

  1. programy Repricer.
  2. programy BRMS.
  3. CRM.

Programy typu Repricer to dość wąsko wyspecjalizowane rozwiązania, które automatycznie pomagają zmieniać ceny produktów sprzedawanych przez firmę jednocześnie na różnych stronach i w różnych źródłach (dokumentacja wewnętrzna, strona internetowa firmy, makrorynek, na którym firma sprzedaje produkty).

Programy BRMS są systentami do budowania procesów biznesowych i zarządzania zadaniami pracowników.

Jeśli chodzi o programy CRM, wiele z nich wykracza daleko poza swoją podstawową misję.

Od dawna jest to znacznie więcej niż zarządzanie relacjami z klientami. To także zarządzanie regulaminami, zadaniami, cenami, a także szeroki wachlarz funkcjonalności upraszczających zadania marketingowe, analitykę, pracę ze sklepem internetowym - zarówno poprzez wewnętrzne narzędzia, jak i dopracowane integracje.

Jeśli na przykład posiadasz automatyzację działu sprzedaży opartą na Bitrix24, a 1 C-Bitrix jest wykorzystywany jako CMS Twojego sklepu internetowego, rutyna z Twojej firmy zostanie maksymalnie wyeliminowana, ale zostaną stworzone idealne warunki do realizacji scenariuszy biznesowych. 

Jakie problemy rozwiązuje automatyzacja?


Właściwa automatyzacja działu sprzedaży z pomocą SRM polega na uwzględnieniu zestawu potrzeb.

Potrzeba 1. Potrzeba optymalizacji czasu pracy

Skrócenie czasu wykonywania rutynowych czynności: na przykład można utworzyć transakcję w CRM bezpośrednio z wiadomości e-mail. Zwalnia to czas na bardziej znaczące, specjalistyczne, a czasem kreatywne aspekty pracy.

 
Dział sprzedaży zyskuje usprawnione wirtualne centrum kontaktowe, gdy informacje z poczty, formularzy CRM i komunikatorów są gromadzone razem.

Jakość przetwarzania zapytań wzrasta. Dane klientów, informacje o odbytych spotkaniach, zamkniętych transakcjach i przygotowanych dokumentach są natychmiast wprowadzane do ogólnego systemu, a następnie, w razie potrzeby, informacje są przekazywane do szczegółowego systemu.

Potrzeba 2. Poprawa jakości pracy z partnerami i klientami

Jeśli wdrażasz i dostosowujesz CRM, łatwo jest skonfigurować i uzyskać:
- Szybki dostęp do historii komunikacji.
- Terminowość realizacji spotkań.
- Terminowość dokonywania płatności.
- Kompletne zamówienie wraz z dokumentami.
Wszystko to zwiększa lojalność i zaufanie klientów.

 
Potrzeba 3. Systematyczne otrzymywanie danych analitycznych

Dla szefa działu sprzedaży ważny jest pełny obraz transakcji, leadów, churnu klientów, ich dynamiki.
Automatycznie generowane raporty w CRM doskonale pomagają poradzić sobie z tym zadaniem.
Analityka end-to-end oparta na CRM jest kluczem do zrozumienia, które reklamy się opłacają (można prześledzić niuanse od ruchu do sprzedaży).

Potrzeba 4. Zwiększenie poziomu odpowiedzialności, stopnia punktualności pracowników

- Dostępność jasnego harmonogramu, sekwencji.
- Podział obowiązków w dziale i we wspólnej pracy z innymi działami (np. działem dostaw).
- Realizacja spraw w uzgodnionych terminach. Na przykład CRM Bitrix 24 posiada narzędzie „Harmonogram spotkań i wydarzeń”. 

Potrzeba 5. Potrzeba jednego cyfrowego repozytorium i zarządzania dokumentami zespołu:

- Przechowywanie bazy klientów.
- Śledzenie historii.
- Utrzymanie obiegu dokumentów w firmie.
- Synchronizacja plików między urządzeniami użytkowników CRM, współpraca nad dokumentami.

Korzyści z automatyzacji na wszystkich poziomach


Właściciele firm i dyrektorzy otrzymują usystematyzowane dane dotyczące sprzedaży. Łatwo jest objąć zarówno całkowity zysk, jak i KPI indywidualnego menedżera.
Dział marketingu otrzymuje dokładne informacje o tym, jakie reklamy doprowadziły do sprzedaży i w zależności od tego dostosowuje swój plan działań marketingowych. W firmach, w których wdrożono CRM, łatwiej jest segmentować klientów i uruchamiać skuteczne kampanie reklamowe.

 
Dyrektor sprzedaży może lepiej widzieć, co dzieje się w jego dziale. Pomaga mu to być bardziej produktywnym i strategicznym w zarządzaniu pracownikami. Kontrola pracy działu jest zawsze wyższa tam, gdzie wdrożony jest kompetentny system SRM.

 
Na poziomie każdego działu sprzedaży automatyzacja jest dokładnie tym, co pomaga mu planować codzienne zadania i nie wypalać się, aby przetwarzać duże ilości informacji oraz kontaktować z klientami. Tak więc automatyzacja pracy działu sprzedaży pomaga zwiększyć efektywność transakcji, poprawić produktywność personelu, wzmocnić kontrolę nad wszystkimi etapami sprzedaży, poprawić interakcję z klientami i partnerami, wyeliminować rutynę, uzyskać większy zwrot z reklamy, czyniąc ją bardziej spersonalizowaną. 

We use cookies
Cookie preferences
Below you may find information about the purposes for which we and our partners use cookies and process data. You can exercise your preferences for processing, and/or see details on our partners' websites.
Analytical cookies Disable all
Functional cookies
Other cookies
We use cookies to personalize content and ads, to provide social media features and to analyze our traffic. Learn more about our cookie policy.
Accept all Decline all Change preferences
Cookies