Automatyzacja procesów w dziale sprzedaży
Każdego dnia specjaliści ds. sprzedaży komunikują się z dużą liczbą obecnych i potencjalnych klientów, radzą sobie z poważnymi, a czasami i lawinowo rosnącymi ilościami informacji. Aby uczynić ten proces bardziej produktywnym, wydajnym i jednocześnie mniej rutynowym, warto zautomatyzować pracę działu sprzedaży.
Automatyzacja procesów biznesowych działu sprzedaży jest ważna nie tylko dla typizacji i przyspieszenia standardowych procesów, ale także dla zmniejszenia ryzyka błędów i wzmocnienia kontroli, aby proces pracy z leadami, transakcjami, dokumentami był wygodny.
Aby jednak automatyzacja odniosła sukces, a nie została przeprowadzona formalnie (automatyzacja tylko dla widoku), ważne jest, aby jasno odpowiedzieć na pytania, jakie nadzieje z nią wiążesz, jakie cele chcesz osiągnąć. I właśnie na tej podstawie wybierane są konkretne narzędzia i programy do automatyzacji działu sprzedaży.
Programy
- programy Repricer.
- programy BRMS.
- CRM.
Programy typu Repricer to dość wąsko wyspecjalizowane rozwiązania, które automatycznie pomagają zmieniać ceny produktów sprzedawanych przez firmę jednocześnie na różnych stronach i w różnych źródłach (dokumentacja wewnętrzna, strona internetowa firmy, makrorynek, na którym firma sprzedaje produkty).
Programy BRMS są systentami do budowania procesów biznesowych i zarządzania zadaniami pracowników.
Jeśli chodzi o programy CRM, wiele z nich wykracza daleko poza swoją podstawową misję.
Od dawna jest to znacznie więcej niż zarządzanie relacjami z klientami. To także zarządzanie regulaminami, zadaniami, cenami, a także szeroki wachlarz funkcjonalności upraszczających zadania marketingowe, analitykę, pracę ze sklepem internetowym - zarówno poprzez wewnętrzne narzędzia, jak i dopracowane integracje.
Jeśli na przykład posiadasz automatyzację działu sprzedaży opartą na Bitrix24, a 1 C-Bitrix jest wykorzystywany jako CMS Twojego sklepu internetowego, rutyna z Twojej firmy zostanie maksymalnie wyeliminowana, ale zostaną stworzone idealne warunki do realizacji scenariuszy biznesowych.
Jakie problemy rozwiązuje automatyzacja?
Potrzeba 1. Potrzeba optymalizacji czasu pracy
Skrócenie czasu wykonywania rutynowych czynności: na przykład można utworzyć transakcję w CRM bezpośrednio z wiadomości e-mail. Zwalnia to czas na bardziej znaczące, specjalistyczne, a czasem kreatywne aspekty pracy.
Dział sprzedaży zyskuje usprawnione wirtualne centrum kontaktowe, gdy informacje z poczty, formularzy CRM i komunikatorów są gromadzone razem.
Jakość przetwarzania zapytań wzrasta. Dane klientów, informacje o odbytych spotkaniach, zamkniętych transakcjach i przygotowanych dokumentach są natychmiast wprowadzane do ogólnego systemu, a następnie, w razie potrzeby, informacje są przekazywane do szczegółowego systemu.
Potrzeba 2. Poprawa jakości pracy z partnerami i klientami
Jeśli wdrażasz i dostosowujesz CRM, łatwo jest skonfigurować i uzyskać:
- Szybki dostęp do historii komunikacji.
- Terminowość realizacji spotkań.
- Terminowość dokonywania płatności.
- Kompletne zamówienie wraz z dokumentami.
Wszystko to zwiększa lojalność i zaufanie klientów.
Potrzeba 3. Systematyczne otrzymywanie danych analitycznych
Dla szefa działu sprzedaży ważny jest pełny obraz transakcji, leadów, churnu klientów, ich dynamiki.
Automatycznie generowane raporty w CRM doskonale pomagają poradzić sobie z tym zadaniem.
Analityka end-to-end oparta na CRM jest kluczem do zrozumienia, które reklamy się opłacają (można prześledzić niuanse od ruchu do sprzedaży).
Potrzeba 4. Zwiększenie poziomu odpowiedzialności, stopnia punktualności pracowników
- Dostępność jasnego harmonogramu, sekwencji.
- Podział obowiązków w dziale i we wspólnej pracy z innymi działami (np. działem dostaw).
- Realizacja spraw w uzgodnionych terminach. Na przykład CRM Bitrix 24 posiada narzędzie „Harmonogram spotkań i wydarzeń”.
Potrzeba 5. Potrzeba jednego cyfrowego repozytorium i zarządzania dokumentami zespołu:
- Przechowywanie bazy klientów.
- Śledzenie historii.
- Utrzymanie obiegu dokumentów w firmie.
- Synchronizacja plików między urządzeniami użytkowników CRM, współpraca nad dokumentami.
Korzyści z automatyzacji na wszystkich poziomach
Dział marketingu otrzymuje dokładne informacje o tym, jakie reklamy doprowadziły do sprzedaży i w zależności od tego dostosowuje swój plan działań marketingowych. W firmach, w których wdrożono CRM, łatwiej jest segmentować klientów i uruchamiać skuteczne kampanie reklamowe.
Dyrektor sprzedaży może lepiej widzieć, co dzieje się w jego dziale. Pomaga mu to być bardziej produktywnym i strategicznym w zarządzaniu pracownikami. Kontrola pracy działu jest zawsze wyższa tam, gdzie wdrożony jest kompetentny system SRM.
Na poziomie każdego działu sprzedaży automatyzacja jest dokładnie tym, co pomaga mu planować codzienne zadania i nie wypalać się, aby przetwarzać duże ilości informacji oraz kontaktować z klientami. Tak więc automatyzacja pracy działu sprzedaży pomaga zwiększyć efektywność transakcji, poprawić produktywność personelu, wzmocnić kontrolę nad wszystkimi etapami sprzedaży, poprawić interakcję z klientami i partnerami, wyeliminować rutynę, uzyskać większy zwrot z reklamy, czyniąc ją bardziej spersonalizowaną.
Skontaktuj się z nami
Konsultacja jest zawsze bezpłatna.
Daj nam znać, jeśli potrzebujesz pomocy.
MEDIASOL Sp. z o.o.
NIP: 5242998430
KRS: 0001087750
Regon: 527781110
Usługi i Hosting
SKONTAKTUJ SIE Z NAMI
Konsultacja jest zawsze bezplatna.
Daj nam znac, jesli potrzebujesz pomocy.
MEDIASOL Sp. z o.о.
NIP: 5242998430
KRS: 0001087750
Regon: 527781110